[VR-Game] De aanloop

Door Strykeforce op zaterdag 10 mei 2014 16:33 - Reacties (10)
Categorie: Virtual Reality, Views: 4.212

Met hopelijk nog maar een paar maanden te gaan totdat ik de Oculus rift in handen heb ben ik bezig om mezelf weer te verdiepen in game development. Het is alweer een paar jaar geleden dat ik nog actief bezig was om 2D spelletjes te maken. Ik heb ook ervaring met 3D games maar nog niet zo heel veel. Toen ik nog op de opleiding software engineering zat heb ik als minor "Game Design & Technology" gevolgd. Unity was de engine keus van de opleiding, hiermee heb ik daardoor de eerste stappen gemaakt met 3D game development.

Unity heeft echter niet zo'n geweldige reputatie bij mij, grafisch gezien vind ik de engine tegenvallen. Het kostte me erg veel tijd om levels er een beetje goed uit te laten zien. Ook qua gebruiksvriendelijkheid is er nog veel te verbeteren. Het stoort me ook nogal om te zien dat de asset store van Unity vol staat met betaalde plugins die naar mijn mening verwerkt mogen worden in de engine zelf als standaard plugin. Tel daar nog de kosten van de engine zelf bij op: 75 dollar per maand(!) en je hebt de duurste, minst complete en minst geavanceerde engine op abonnement basis.

Twee "alternatieven" zijn de Unreal Engine 4 (UE4) en de CryEngine 3 (CE3). Beide engines zijn op grafisch gebied superieur aan Unity waarbij CE3 de mooiste plaatjes weer kan geven (mening zijn hierover verdeeld). UE4 doet echter veel op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, de enige code die je nog schrijft is in C++. Daarnaast scripting is volledig in de ban gedaan, je spendeert daardoor minder tijd aan het staren naar source code en meer aan het maken en tweaken van games. Het zogenaamde "BluePrint" systeem heeft scripting vervangen, het is zelfs mogelijk om een gehele game te maken zonder een regel C++ te schrijven!


Voorbeeld van een blueprint om een raket te lanceren

Afgelopen week heb ik dan ook de UE4 engine aangeschaft na getwijfeld te hebben of ik misschien toch CE3 zou aanschaffen. Crytek (de ontwikkelaar van de Cryengine) heeft echter nog geen bevestiging gegeven of het de Oculus SDK zal gaan verwerken in de engine. Daarnaast heeft UE4 ook veel voorbeelden, videos en handleidingen waarmee je snel aan de slag kan. Bij CE3 is dit nog deels een "work in progress". Als je alles bij elkaar op telt is naar mijn mening UE4 de enige juiste keus.

Ook heb ik zojuist mijn Razer Hydra in ontvangst genomen. Aangezien een muis en toetsenbord in combinatie met een VR headset waarschijnlijk niet zo'n geweldige ervaring creŽert. Ik zal ook meteen gaan experimenteren met motion controls, maar eerst dit speeltje goed "uitproberen" met een aantal games ;).


De hydra controller

ik ga proberen om mijn voortgang met UE4 zoveel mogelijk te documenteren op deze blog, ik kan helaas nog niks beloven aangezien het voor nu nog een hoop gerommel zal zijn. Ik wil namelijk alvast bekend raken met de engine en de Hydra controller voordat ik mijn Oculus Rift binnen krijg zodat ik tijdens het uitwerken van ideeŽn meer bezig ben met VR in de engine.


Tot de volgende keer!

Volgende: [VR-Game] De Razer Hydra 05-'14 [VR-Game] De Razer Hydra
Volgende: De Virtuele (R)evolutie, Deel 2: ondergang of redding? 04-'14 De Virtuele (R)evolutie, Deel 2: ondergang of redding?

Reacties


Door Tweakers user Rossi, zaterdag 10 mei 2014 17:38

Ik vind het echt heel erg interessant. Ik hoop dan ook dat het je gaat lukken en dat je ons via blogs op de hoogte kan houden.

Succes!

Door Tweakers user we_are_borg, zondag 11 mei 2014 10:54

Ik moet zeggen ziet er zeer leuk uit om dit te doen. De BluePrint systeem lijkt of is eigenlijk modulair bouwen ziet er gemakkelijk uit maar toch zeer krachtig.

Ik hoop meer te lezen over dit onderwerp.

Door Tweakers user NoUseWhatsoever, maandag 12 mei 2014 14:23

Nice :) Ik ben benieuwd. Die Hydra ziet er wel indrukwekkend uit. Zijn dat nu twee losse sticks op een stand of is dat hele ding de controller?

Door Tweakers user markdm, maandag 12 mei 2014 15:22

Veel succes! Het is een leuk en tweakers-waardig onderwerp die ik graag ga volgen. Wanneer denk je eigenlijk goed aan de slag te zijn met unreal engine??

Verder vind ik die hydra controller er niet bepaald fijn uitzien, ik vraag me echt af of het wel zo prettig gamed.

Door Tweakers user Strykeforce, maandag 12 mei 2014 17:25

NoUseWhatsoever schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:23:
Nice :) Ik ben benieuwd. Die Hydra ziet er wel indrukwekkend uit. Zijn dat nu twee losse sticks op een stand of is dat hele ding de controller?
Het zijn in principe 2 move achtige controllers, ze reageren accuraat en snel op zowel rotatie als op positie relatief van het basis station.
markdm schreef op maandag 12 mei 2014 @ 15:22:
Veel succes! Het is een leuk en tweakers-waardig onderwerp die ik graag ga volgen. Wanneer denk je eigenlijk goed aan de slag te zijn met unreal engine??

Verder vind ik die hydra controller er niet bepaald fijn uitzien, ik vraag me echt af of het wel zo prettig gamed.
Ik heb nog geen idee wanneer ik een beetje goed aan slag ben met UE4, tot nu toe werkt het blueprint systeem best fijn maar ben ik nog met de hydra aan het kloten. Heb wel zo het idee dat wanneer ik de Rift heb ik voldoende kennis heb om wat zinnigs te kunnen maken.

Wat ik met de hydra wil gaan doen is dat ik daar mn handen mee kan simuleren wat dadelijk toch wel wenselijk is met een VR-game in plaats van een controller of muis + toetsenbord.

Door Tweakers user EjjE101, maandag 12 mei 2014 19:53

interessant!! ik ga je in de gaten houden. Misschien dat wat kunt vertellen over hoe je precies te werk gaat. Of een kleine uitleg hoe het werkt?

Door Tweakers user daylife, dinsdag 13 mei 2014 11:30

Tof om te lezen! Ik heb zelf een Rift DK2 in bestelling staan met hetzelfde doel om te gaan experimenteren met VR. Ik was bezig om Unity uit te pluizen, maar je verhaal heeft me overtuigd om UE4 te proberen en tot nu toe ben ik behoorlijk onder de indruk van de kwaliteit en vooral de gebruiksvriendelijkheid van de tools en de documentatie en tutorials van Epic.

Het lijkt me erg interessant als je ons via je blog op de hoogte houdt van je experimenten en hoe je je daarin ontwikkelt. Dan kan ik wellicht helpen als je ergens mee vastloopt (hoewel alles voor mij ook nog nieuw is, ik heb wel enige ervaring met 3D modeling).

Door Tweakers user S0epkip, dinsdag 13 mei 2014 13:53

Blueprint is voor noobs :+

Door Tweakers user dlmh, dinsdag 13 mei 2014 14:14

Ik merk dat ik al jaren steeds minder enthousiast wordt over nieuwe technologien, bijvoorbeeld 3D op televisies (hoofdpijn!), UHD, drones, noem het maar op. Maar ik moet zeggen dat VR, aangewakkerd door de Oculus Rift, mij toch wel erg nieuwsgierig heeft gemaakt. De mogelijkheden zijn legio, niet alleen voor games, en geeft denk ik veel meer een echt 'immersive" ervaring dan ik met 3D tot nu toe heb gehad.

Door Tweakers user Strykeforce, dinsdag 13 mei 2014 17:24

dlmh schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 14:14:
Ik merk dat ik al jaren steeds minder enthousiast wordt over nieuwe technologien, bijvoorbeeld 3D op televisies (hoofdpijn!), UHD, drones, noem het maar op. Maar ik moet zeggen dat VR, aangewakkerd door de Oculus Rift, mij toch wel erg nieuwsgierig heeft gemaakt. De mogelijkheden zijn legio, niet alleen voor games, en geeft denk ik veel meer een echt 'immersive" ervaring dan ik met 3D tot nu toe heb gehad.
Dit heb ik dus ook, ook veel games zijn tegenwoordig niet meer zo heel erg interessant voor mij merk ik. Next-gen games voelen niet als een volgende generatie aan. VR lijkt de echte volgende generatie op gebied van gaming te worden, naast alle andere toepassingen die VR kan hebben.

Reageren is niet meer mogelijk