Opinie stukken gebaseerd op ontwikkelingen van techniek en ICT

Het is eindelijk voorbij

Door Strykeforce op zaterdag 8 november 2014 21:10 - Reacties (19)
CategorieŽn: Algemeen, Opinie, Virtual Reality, Views: 7.536

Het is 12 uur, zoals afgesproken gaat de deurbel en daar staat hij. Ik had niet verwacht dat hij hier interesse in zou hebben maar ik weet ook niet wie ik anders eigenlijk had verwacht. We groeten elkaar en ik nodig hem uit om binnen te komen, "Kom maar mee naar boven, dan kan je zien dat ie werkt" zeg ik. Ik zet de bril aan en start de demo scene, "hier, zet hem maar even op dan kan je zien dat ie naar behoren werkt". Na de werking gecontroleerd te hebben stel ik voor om de bril in te pakken zodat hij hem mee kan nemen. Uiteindelijk duurde het gehele proces 10 minuten en ben ik eindelijk verlost. M'n Oculus Rift DK2 is weg, verkocht, zelfs met een beetje winst. Naast de winst is de teleurstelling het enige wat ik er aan over zal houden.

Misschien is bovenstaande een beetje dramatisch uitgeschreven, maar om eerlijk te zijn is het ook gewoon een drama. Als enthousiaste techneut is het soms lastig om eerlijk met jezelf te zijn dat je iets echt super interessant vind maar keer op keer tijd te kort komt om er echt mee aan te slag te gaan. Naar mijn mening bestaat dat concept van "tijd tekort komen" helemaal niet, het is meestal een smoesje dat je aan jezelf geeft (myself included). Het gaat eerder om prioriteit dan tijd, want stel dat ik per dag een uur extra zou hebben dan zou ik eerder een uur langer bezig zijn met een game/tv serie/film/youtube of voor de zoveelste keer weer proberen te beslissen welke monitor ik toch wil bestellen (om vervolgens te beslissen dat ik beter even kan wachten). "Die DK2 daar doe ik dit weekend of misschien morgen wel weer iets mee, nu even niet" denk ik dan vaak.

De DK2 is voor mij dan ook een erg goed voorbeeld van prioriteiten stellen. Laat ik voorop even duidelijk maken dat er niks mis is met de bril zelf, het is een geweldig stukje techniek, virtual reality is super interessante technologie waarvan ik zeker weet dat dit over ongeveer 5 jaar voor echte doorbraken kan gaan zorgen. Mijn hart ging sneller kloppen toen ik zag dat de pre-order pagina live stond, 490 dollar later was ik ťťn van de vroege vogels die het apparaat besteld had. Ik kon een week lang niet goed slapen van de ideeen die door m'n hoofd vlogen en dan is het moment eindelijk daar, je pakt het ding uit als een kleine jongen met sinterklaas, zet hem op je hoofd en denkt; eindelijk! Hier heb ik 5 maanden op gewacht!

Een paar weken later begint het: ik start m'n PC op en het eerste wat ik doe is de Rift uit zetten om het beeldscherm te sparen. "Ik heb nu even geen zin, wil even World of Warcraft/Splintercell/Call of Duty/etc spelen". Morgen is er weer een dag; "vandaag even programmeerwerk verrichten voor dat project om m'n financiŽn zelf beter in de gaten te houden". Zo gaat het nog wel even door, af en toe zet ik het ding nog wel even op mijn hoofd of start ik de Unreal Engine nog even op om vervolgens na een uur te concluderen dat ik toch liever nog even m'n uurtjes deze avond besteed aan het spelen van een game of iets anders.

Na een paar maanden zo door te gaan begin ik mezelf te storen aan het feit dat de Rift er nog steeds ligt, de hele studeerkamer ruikt naar de geur van de bril en ik moet toch echt eerlijk tegen mezelf zijn: het is een leuk stukje technologie maar er is ten eerste weinig content om te consumeren, ten tweede is deze versie nog verre van goed (laat staan perfect), ten derde wordt ik telkens half ziek en misselijk na een half uur het ding op te hebben en ten vierde kan ik er zelf maar geen prioriteit aan geven om er iets voor te ontwikkelen.

De techneut in mij blijft roepen: "Maar het is echt geweldig dat dit ding bestaat!". De realist in mij laat ik de laatste paar weken ook eindelijk aan het woord: "verkoop het ding nou maar want je heb er de afgelopen maanden bijna niks mee gedaan en dat zal echt niet veranderen in de komende maanden". Na lang worstelen is het 12 uur op een zaterdag en de deurbel gaat...

De Virtuele (R)evolutie, Deel 2: ondergang of redding?

Door Strykeforce op woensdag 16 april 2014 08:22 - Reacties (1)
CategorieŽn: Opinie, Virtual Reality, Views: 2.898

Met de serie "De Virtuele (R)evolutie" breng ik de recente ontwikkelingen en mijn persoonlijke mening over Virtual Reality (VR) aan het licht. Met deel 2 komen de ontwikkelingen aan bod die zich hebben plaatsgevonden rondom de overname van Oculus door Facebook.

Deel 1 nog niet gelezen? De Virtuele (R)evolutie, Deel 1: Op weg naar Virtual Reality

Elke ochtend wanneer ik net wakker ben kijk ik even op mijn telefoon of er nog wat is gebeurd, zo ook op 26 maart. Nota bene op Facebook messenger kreeg ik een link door van een oud-collega. Het was een status update van Mark Zuckerberg. De eerste regel luidde "I'm excited to announce that we've agreed to acquire Oculus VR, the leader in virtual reality technology.", voor de zekerheid keek ik wat de datum van vandaag was en nee, het was nog geen 1 april.

Moest ik nu mijn Development Kit 2 (DK2) annuleren of niet? Ik wist het niet zeker, Facebook staat bij mij niet bepaald hoog qua reputatie maar om te zeggen dat ik Facebook haat of niet mag?, nee dat nu ook weer niet. Ik gebruik nota bene hun dienst al jaren, gratis en voor niets en ik heb niks te klagen ook al gebruiken ze mijn informatie om geld mee te verdienen. Dat Facebook nota bene Oculus overneemt is misschien een rare gang van zaken maar wat betekend dit nu echt?

Toen de eerste development kit (DK1) van Oculus uit kwam was nog niet iedereen overtuigd, het was best goed maar er waren veel klachten op gebied van motion tracking, resolutie en andere zaken waardoor je snel misselijk werd. Dit is nogal een breekpunt voor veel mensen, ook voor mij. Met de DK2 is duidelijk geworden dat dit een kwestie van tijd en eigenlijk geld is totdat de problemen opgelost zijn, DK2 heeft onder andere al veel betere motion tracking dan DK1 en een ook beter scherm waardoor mensen niet meer zo snel misselijk worden en de algehele ervaring beter is.

Het lijkt duidelijk te zijn wat er nodig is qua hardware om een goede VR ervaring te creŽren, Oculus heeft aangegeven de specificaties bijna rond te hebben voor wat ze uiteindelijk nodig hebben en dus is het nog maar een kwestie van tijd zou je kunnen zeggen.

Maar in die tijd kan een hoop gebeuren, er zijn al andere headsets uit het niets opgestaan en bang om te kopiŽren zijn ze ook niet, zo heeft GameFace (zie deel 1) bijvoorbeeld de lenzen van de Oculus DK1 voor hun eigen prototype gebruikt. Wie het eerst een goede VR headset heeft is misschien uiteindelijk niet het belangrijkst maar kan wel een bepalende factor zijn in je eigen succes, uiteindelijk zijn ze niet al te goedkoop en niet iedereen gaat elk jaar de nieuwste kopen. (met uitzondering van mezelf ;))

Oculus weet wat ze nodig hebben om hun eerste consumenten versie te kunnen maken. Naast de technische specificaties is het gewoonweg geld, maar ook connecties. Facebook is uiteindelijk niet eens zo'n gekke partner, ze hebben geen slechte reputatie als het gaat om overnames. Ze laten de overgenomen bedrijven gewoon hun ding doen. Stel dat bijvoorbeeld Microsoft of Google hun had overgenomen, dan wist je zeker dat ze binnen een half jaar opgeslokt zijn en de algehele directie verschoven wordt naar iets anders, dit was ook al aangegeven door Palmer. Facebook was niet de enige die hun heeft benaderd.

Uiteindelijk is Mark Zuckerberg net zo'n geek als Palmer of John Carmack en wil hij zelf ook graag zien dat Oculus slaagt. Het klinkt misschien naÔve maar ik denk dat er ook wel eens vertrouwen mag worden geuit in plaats van de stuurmannen aan wal te volgen die hun bedenkingen bij alles hebben. Alle scenarios van Facebook vereiste zaken, redesigns met gigantische Facebook logo's en wat er allemaal nog niet bedacht is zijn leuk als grap maar meer dan dat zijn ze niet.



Facebook + Oculus grappen


Met de overname van 2 miljard lijkt Oculus een zekere zaak te worden, door alle aandacht in de media lijkt het ook meer te worden dan iets voor alleen games. Complete leken worden blootgesteld aan het fenomeen van Virtual Reality en men ziet dat het nog vroeg is maar dat het ook best ver is. Veel mensen die er over lezen of wat horen zijn nieuwsgierig naar hoe het er nou echt uit ziet en die nieuwsgierigheid zal er voor zorgen dat het ook echt wat kan worden!

In deel 3 van de virtuele (r)evolutie zal ik verklaren waarom ik denk dat VR nu (wel) een goede kans van slagen heeft


Reacties en/of feedback is zoals altijd zeer welkom! Tot de volgende keer!

De Virtuele (R)evolutie, Deel 1: Op weg naar Virtual Reality

Door Strykeforce op zondag 13 april 2014 18:45 - Reacties (2)
CategorieŽn: Opinie, Virtual Reality, Views: 2.868

Met de serie "De Virtuele (R)evolutie" breng ik de recente ontwikkelingen en mijn persoonlijke mening over Virtual Reality (VR) aan het licht. Met deel 1 komen de recentelijke ontwikkelingen aan bod die zich hebben plaatsgevonden rondom de Game Developer Conference (GDC) waar het relatief grote aanbod van (nieuwe) VR headsets een grote verrassing was.

Tijdens de GDC beurs heeft Oculus de verwachtingen waar gemaakt met een verbeterde versie van de Oculus Rift en heeft daarmee laten zien dat ze goed op weg zijn. Ook de onthulling van "Project Morpheus" door Sony heeft laten zien dat het vertrouwen in het slagen van VR groot is. Het contrast tussen de twee bedrijven is ook erg mooi om te zien, Sony durft maar weinig (technische) details los te laten terwijl Oculus zo veel mogelijk informatie vrij geeft qua status en gebruikte technieken.

Sony en Oculus waren echter niet de enige twee bedrijven die hun VR headset lieten zien op GDC, vrijwel uit het niets zijn er nog twee "concurrenten" opgestaan:

Gameface
Een op Android gebaseerde headset die geen externe beeld-bron nodig heeft, alle benodigde hardware zit in de headset zelf. Een leuke oplossing voor de kabels maar niet zonder nadelen zoals extra gewicht, warmte en accu-duur. Ook is er nog de vraag van grafische kracht en developer support, de Ouya is bijvoorbeeld niet erg succesvol te noemen en zeker nu je ogen nog maar een paar centimeter van je beeldscherm zijn verwijderd is het erg belangrijk dat alles er goed uit ziet op grafisch gebied. Het is niet onmogelijk om mooie beelden te maken op Android maar consoles en pc's lopen uiteindelijk toch nog flink voor.

Cortex
Met de eerste development kit van de Oculus Rift is duidelijk geworden dat het scherm een hele grote factor is bij een goede VR ervaring. Daarom verklaar ik de Cortex helaas nu al dead on arrival. Deze "VR" headset beschikt namelijk niet over een scherm, de bedoeling is dat je je eigen android device er in plaatst. De problemen dat het met zich mee brengt lijken eindeloos te zijn. Met de kennis dat een "VR scherm" onder andere een hoge refresh rate nodig heeft naast een hoge resolutie gaat het moeilijk worden om een telefoon te vinden die dit beide heeft, ze leveren in principe een kastje met lenzen en een SDK.

De Cortex heeft wel een unieke feature: een combinatie van VR met Augmented Reality (AR). Het concept lost een paar kleine problemen op maar veroorzaakt een aantal nieuwe. Je ziet jezelf wanneer je naar beneden kijkt waardoor de ervaring meer echt lijkt. Je kan bijvoorbeeld een game spelen die in je huiskamer plaats vind. De shooter demo die ze hebben ziet er leuk uit maar praktisch is het uiteindelijk niet, ik heb zelf maar weinig vrije ruimte beschikbaar. Je zou bijvoorbeeld ook een bordspel veel indrukwekkender kunnen maken, echter is dan de onhandigheid dat iedereen een VR headset moet hebben en erg gezellig lijkt het mij ook niet meer. De Cortex heeft gewoonweg te veel problemen om er een succesvol product van te maken.



De twee Android VR headsets

Dat de bovengenoemde headsets bestaan laat zien dat er genoeg interesse is in VR, ook van gevestigde bedrijven en andere instanties. Genoeg om er ook daadwerkelijk in te investeren, ook al lijkt het mij geen wijze keuze in het geval van de twee android headsets. Door alle aandacht lijkt VR helemaal hot te zijn sinds GDC, Sony heeft laten zien dat Oculus niet gek is om aan VR te werken en omgekeerd is Sony er waarschijnlijk nu mee naar buiten gekomen door de interesse in de Oculus Rift. Nu Oculus door Facebook is overgenomen voor 2 miljard dollar is duidelijk geworden dat VR de potentie heeft om veel meer te zijn dan een manier om games naar een nieuw niveau te brengen.

Alle verschillende aankondigen en bezienswaardigheden zijn nog maar het topje van de ijsberg. Het is nog maar een kwestie van tijd totdat de eerste consumenten versies uit komen en met een beetje geluk zal 2015 bekend staan als het jaar waarin de virtuele revolutie startte.

In deel 2 van de virtuele (r)evolutie zal ik de overname van Oculus door Facebook bespreken en wat er nog meer nodig is om van VR (eindelijk) een succesverhaal te maken

Feedback is zoals altijd zeer welkom! Tot de volgende keer!