[VR-Game] De aanloop

Door Strykeforce op zaterdag 10 mei 2014 16:33 - Reacties (10)
Categorie: Virtual Reality, Views: 4.156

Met hopelijk nog maar een paar maanden te gaan totdat ik de Oculus rift in handen heb ben ik bezig om mezelf weer te verdiepen in game development. Het is alweer een paar jaar geleden dat ik nog actief bezig was om 2D spelletjes te maken. Ik heb ook ervaring met 3D games maar nog niet zo heel veel. Toen ik nog op de opleiding software engineering zat heb ik als minor "Game Design & Technology" gevolgd. Unity was de engine keus van de opleiding, hiermee heb ik daardoor de eerste stappen gemaakt met 3D game development.

Unity heeft echter niet zo'n geweldige reputatie bij mij, grafisch gezien vind ik de engine tegenvallen. Het kostte me erg veel tijd om levels er een beetje goed uit te laten zien. Ook qua gebruiksvriendelijkheid is er nog veel te verbeteren. Het stoort me ook nogal om te zien dat de asset store van Unity vol staat met betaalde plugins die naar mijn mening verwerkt mogen worden in de engine zelf als standaard plugin. Tel daar nog de kosten van de engine zelf bij op: 75 dollar per maand(!) en je hebt de duurste, minst complete en minst geavanceerde engine op abonnement basis.

Twee "alternatieven" zijn de Unreal Engine 4 (UE4) en de CryEngine 3 (CE3). Beide engines zijn op grafisch gebied superieur aan Unity waarbij CE3 de mooiste plaatjes weer kan geven (mening zijn hierover verdeeld). UE4 doet echter veel op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, de enige code die je nog schrijft is in C++. Daarnaast scripting is volledig in de ban gedaan, je spendeert daardoor minder tijd aan het staren naar source code en meer aan het maken en tweaken van games. Het zogenaamde "BluePrint" systeem heeft scripting vervangen, het is zelfs mogelijk om een gehele game te maken zonder een regel C++ te schrijven!


Voorbeeld van een blueprint om een raket te lanceren

Afgelopen week heb ik dan ook de UE4 engine aangeschaft na getwijfeld te hebben of ik misschien toch CE3 zou aanschaffen. Crytek (de ontwikkelaar van de Cryengine) heeft echter nog geen bevestiging gegeven of het de Oculus SDK zal gaan verwerken in de engine. Daarnaast heeft UE4 ook veel voorbeelden, videos en handleidingen waarmee je snel aan de slag kan. Bij CE3 is dit nog deels een "work in progress". Als je alles bij elkaar op telt is naar mijn mening UE4 de enige juiste keus.

Ook heb ik zojuist mijn Razer Hydra in ontvangst genomen. Aangezien een muis en toetsenbord in combinatie met een VR headset waarschijnlijk niet zo'n geweldige ervaring creŽert. Ik zal ook meteen gaan experimenteren met motion controls, maar eerst dit speeltje goed "uitproberen" met een aantal games ;).


De hydra controller

ik ga proberen om mijn voortgang met UE4 zoveel mogelijk te documenteren op deze blog, ik kan helaas nog niks beloven aangezien het voor nu nog een hoop gerommel zal zijn. Ik wil namelijk alvast bekend raken met de engine en de Hydra controller voordat ik mijn Oculus Rift binnen krijg zodat ik tijdens het uitwerken van ideeŽn meer bezig ben met VR in de engine.


Tot de volgende keer!

De Virtuele (R)evolutie, Deel 2: ondergang of redding?

Door Strykeforce op woensdag 16 april 2014 08:22 - Reacties (1)
CategorieŽn: Opinie, Virtual Reality, Views: 2.884

Met de serie "De Virtuele (R)evolutie" breng ik de recente ontwikkelingen en mijn persoonlijke mening over Virtual Reality (VR) aan het licht. Met deel 2 komen de ontwikkelingen aan bod die zich hebben plaatsgevonden rondom de overname van Oculus door Facebook.

Deel 1 nog niet gelezen? De Virtuele (R)evolutie, Deel 1: Op weg naar Virtual Reality

Elke ochtend wanneer ik net wakker ben kijk ik even op mijn telefoon of er nog wat is gebeurd, zo ook op 26 maart. Nota bene op Facebook messenger kreeg ik een link door van een oud-collega. Het was een status update van Mark Zuckerberg. De eerste regel luidde "I'm excited to announce that we've agreed to acquire Oculus VR, the leader in virtual reality technology.", voor de zekerheid keek ik wat de datum van vandaag was en nee, het was nog geen 1 april.

Moest ik nu mijn Development Kit 2 (DK2) annuleren of niet? Ik wist het niet zeker, Facebook staat bij mij niet bepaald hoog qua reputatie maar om te zeggen dat ik Facebook haat of niet mag?, nee dat nu ook weer niet. Ik gebruik nota bene hun dienst al jaren, gratis en voor niets en ik heb niks te klagen ook al gebruiken ze mijn informatie om geld mee te verdienen. Dat Facebook nota bene Oculus overneemt is misschien een rare gang van zaken maar wat betekend dit nu echt?

Toen de eerste development kit (DK1) van Oculus uit kwam was nog niet iedereen overtuigd, het was best goed maar er waren veel klachten op gebied van motion tracking, resolutie en andere zaken waardoor je snel misselijk werd. Dit is nogal een breekpunt voor veel mensen, ook voor mij. Met de DK2 is duidelijk geworden dat dit een kwestie van tijd en eigenlijk geld is totdat de problemen opgelost zijn, DK2 heeft onder andere al veel betere motion tracking dan DK1 en een ook beter scherm waardoor mensen niet meer zo snel misselijk worden en de algehele ervaring beter is.

Het lijkt duidelijk te zijn wat er nodig is qua hardware om een goede VR ervaring te creŽren, Oculus heeft aangegeven de specificaties bijna rond te hebben voor wat ze uiteindelijk nodig hebben en dus is het nog maar een kwestie van tijd zou je kunnen zeggen.

Maar in die tijd kan een hoop gebeuren, er zijn al andere headsets uit het niets opgestaan en bang om te kopiŽren zijn ze ook niet, zo heeft GameFace (zie deel 1) bijvoorbeeld de lenzen van de Oculus DK1 voor hun eigen prototype gebruikt. Wie het eerst een goede VR headset heeft is misschien uiteindelijk niet het belangrijkst maar kan wel een bepalende factor zijn in je eigen succes, uiteindelijk zijn ze niet al te goedkoop en niet iedereen gaat elk jaar de nieuwste kopen. (met uitzondering van mezelf ;))

Oculus weet wat ze nodig hebben om hun eerste consumenten versie te kunnen maken. Naast de technische specificaties is het gewoonweg geld, maar ook connecties. Facebook is uiteindelijk niet eens zo'n gekke partner, ze hebben geen slechte reputatie als het gaat om overnames. Ze laten de overgenomen bedrijven gewoon hun ding doen. Stel dat bijvoorbeeld Microsoft of Google hun had overgenomen, dan wist je zeker dat ze binnen een half jaar opgeslokt zijn en de algehele directie verschoven wordt naar iets anders, dit was ook al aangegeven door Palmer. Facebook was niet de enige die hun heeft benaderd.

Uiteindelijk is Mark Zuckerberg net zo'n geek als Palmer of John Carmack en wil hij zelf ook graag zien dat Oculus slaagt. Het klinkt misschien naÔve maar ik denk dat er ook wel eens vertrouwen mag worden geuit in plaats van de stuurmannen aan wal te volgen die hun bedenkingen bij alles hebben. Alle scenarios van Facebook vereiste zaken, redesigns met gigantische Facebook logo's en wat er allemaal nog niet bedacht is zijn leuk als grap maar meer dan dat zijn ze niet.



Facebook + Oculus grappen


Met de overname van 2 miljard lijkt Oculus een zekere zaak te worden, door alle aandacht in de media lijkt het ook meer te worden dan iets voor alleen games. Complete leken worden blootgesteld aan het fenomeen van Virtual Reality en men ziet dat het nog vroeg is maar dat het ook best ver is. Veel mensen die er over lezen of wat horen zijn nieuwsgierig naar hoe het er nou echt uit ziet en die nieuwsgierigheid zal er voor zorgen dat het ook echt wat kan worden!

In deel 3 van de virtuele (r)evolutie zal ik verklaren waarom ik denk dat VR nu (wel) een goede kans van slagen heeft


Reacties en/of feedback is zoals altijd zeer welkom! Tot de volgende keer!

De Virtuele (R)evolutie, Deel 1: Op weg naar Virtual Reality

Door Strykeforce op zondag 13 april 2014 18:45 - Reacties (2)
CategorieŽn: Opinie, Virtual Reality, Views: 2.845

Met de serie "De Virtuele (R)evolutie" breng ik de recente ontwikkelingen en mijn persoonlijke mening over Virtual Reality (VR) aan het licht. Met deel 1 komen de recentelijke ontwikkelingen aan bod die zich hebben plaatsgevonden rondom de Game Developer Conference (GDC) waar het relatief grote aanbod van (nieuwe) VR headsets een grote verrassing was.

Tijdens de GDC beurs heeft Oculus de verwachtingen waar gemaakt met een verbeterde versie van de Oculus Rift en heeft daarmee laten zien dat ze goed op weg zijn. Ook de onthulling van "Project Morpheus" door Sony heeft laten zien dat het vertrouwen in het slagen van VR groot is. Het contrast tussen de twee bedrijven is ook erg mooi om te zien, Sony durft maar weinig (technische) details los te laten terwijl Oculus zo veel mogelijk informatie vrij geeft qua status en gebruikte technieken.

Sony en Oculus waren echter niet de enige twee bedrijven die hun VR headset lieten zien op GDC, vrijwel uit het niets zijn er nog twee "concurrenten" opgestaan:

Gameface
Een op Android gebaseerde headset die geen externe beeld-bron nodig heeft, alle benodigde hardware zit in de headset zelf. Een leuke oplossing voor de kabels maar niet zonder nadelen zoals extra gewicht, warmte en accu-duur. Ook is er nog de vraag van grafische kracht en developer support, de Ouya is bijvoorbeeld niet erg succesvol te noemen en zeker nu je ogen nog maar een paar centimeter van je beeldscherm zijn verwijderd is het erg belangrijk dat alles er goed uit ziet op grafisch gebied. Het is niet onmogelijk om mooie beelden te maken op Android maar consoles en pc's lopen uiteindelijk toch nog flink voor.

Cortex
Met de eerste development kit van de Oculus Rift is duidelijk geworden dat het scherm een hele grote factor is bij een goede VR ervaring. Daarom verklaar ik de Cortex helaas nu al dead on arrival. Deze "VR" headset beschikt namelijk niet over een scherm, de bedoeling is dat je je eigen android device er in plaatst. De problemen dat het met zich mee brengt lijken eindeloos te zijn. Met de kennis dat een "VR scherm" onder andere een hoge refresh rate nodig heeft naast een hoge resolutie gaat het moeilijk worden om een telefoon te vinden die dit beide heeft, ze leveren in principe een kastje met lenzen en een SDK.

De Cortex heeft wel een unieke feature: een combinatie van VR met Augmented Reality (AR). Het concept lost een paar kleine problemen op maar veroorzaakt een aantal nieuwe. Je ziet jezelf wanneer je naar beneden kijkt waardoor de ervaring meer echt lijkt. Je kan bijvoorbeeld een game spelen die in je huiskamer plaats vind. De shooter demo die ze hebben ziet er leuk uit maar praktisch is het uiteindelijk niet, ik heb zelf maar weinig vrije ruimte beschikbaar. Je zou bijvoorbeeld ook een bordspel veel indrukwekkender kunnen maken, echter is dan de onhandigheid dat iedereen een VR headset moet hebben en erg gezellig lijkt het mij ook niet meer. De Cortex heeft gewoonweg te veel problemen om er een succesvol product van te maken.



De twee Android VR headsets

Dat de bovengenoemde headsets bestaan laat zien dat er genoeg interesse is in VR, ook van gevestigde bedrijven en andere instanties. Genoeg om er ook daadwerkelijk in te investeren, ook al lijkt het mij geen wijze keuze in het geval van de twee android headsets. Door alle aandacht lijkt VR helemaal hot te zijn sinds GDC, Sony heeft laten zien dat Oculus niet gek is om aan VR te werken en omgekeerd is Sony er waarschijnlijk nu mee naar buiten gekomen door de interesse in de Oculus Rift. Nu Oculus door Facebook is overgenomen voor 2 miljard dollar is duidelijk geworden dat VR de potentie heeft om veel meer te zijn dan een manier om games naar een nieuw niveau te brengen.

Alle verschillende aankondigen en bezienswaardigheden zijn nog maar het topje van de ijsberg. Het is nog maar een kwestie van tijd totdat de eerste consumenten versies uit komen en met een beetje geluk zal 2015 bekend staan als het jaar waarin de virtuele revolutie startte.

In deel 2 van de virtuele (r)evolutie zal ik de overname van Oculus door Facebook bespreken en wat er nog meer nodig is om van VR (eindelijk) een succesverhaal te maken

Feedback is zoals altijd zeer welkom! Tot de volgende keer!

Even voorstellen

Door Strykeforce op vrijdag 11 april 2014 18:31 - Reacties (8)
Categorie: Algemeen, Views: 2.481

Hallo allemaal, via deze eerste post op mijn blog wil ik mezelf even voorstellen aan iedere (potentiŽle) lezer.

Ik hoop door middel van deze blog het "tweak" gehalte bij de tweakblogs nog verder omhoog te halen door het ook echt over technologie te hebben en niet in te gaan op de populaire hot-topics en andere ongerelateerde zaken. Of Wilders ergens minder van wil en wat ik daar van vind of een random mindfart zal je hier niet vinden!

Zelf ben ik een jonge software engineer met passie voor het vak en alles er omheen. Niet alleen het programmeren vind ik leuk om te doen maar ook het praten over techniek, kennis overdragen en de nieuwe ontwikkelingen bijhouden. Verder ben ik iemand die het ook fijn vind om soms even geen beeldscherm voor zijn neus te hebben, daarom beoefen ik ook verschillende sporten zodat ik toch de nodige afwisselingen heb.

Ik heb het idee dat Virtual Reality (VR) een vaak terugkomend onderwerp zal zijn in mijn blog. Ik ben namelijk de trotse bezitter van een bonnetje waarop staat dat ik een Development Kit 2 (DK2) heb gekocht. Vooraf volgde ik enigszins de ontwikkelingen en nu ik de aanschaf heb gedaan ben ik niet meer te stoppen op het gebied van VR, ik moet en zal alles omtrent het onderwerp lezen en kijken!

Verder ben ik ook van plan om met mijn DK2 iedereen die ik ken kennis te laten maken met de wereld van VR. Ook ben ik van plan om kleine en misschien ook grote experimenten en demo's te maken samen met anderen die ik de laatste tijd helemaal dood heb gegooid met mijn "geloof" in VR O-) .

Feedback en tips zijn altijd welkom. zolang het maar constructief blijft! Tot ziens in de volgende blog!